Add to Google

Carrièrevrouwen: drink koffie

Door: Philip Dröge | Geplaatst: 2 feb 2011 | Trefwoorden: Aktueel, Biologie, Psychologie, Tech, Wetenschap | Volg reacties via RSS 2.0 | Reageren is niet mogelijk.

Je bent vrouw en je hebt ambities. Hoe kom je vooruit? Drink meer koffie en geef je mannelijke collega’s ook.

Foto: Julius Schorzman.

Jij nog een bakkie? De vraag wordt iedere dag ontelbare malen gesteld op de Nederlandse kantoren. Vrouwen die promotie willen maken zouden iedere keer ‘ja’ moeten zeggen en voor mannelijke collega’s een dubbele espresso moeten bestellen.

Cafeïne is namelijk goed voor de prestaties onder druk van vrouwen, maar slecht voor mannen. Onderzoekers van de universiteit van Bristol (GB) die mannen en vrouwen een stressvolle taak lieten doen in het laboratorium deelden gewone koffie en decaf uit. De vrouwen op gewone koffie deden de taken veel beter dan mannen op gewone koffie. Bij decaf was dat verschil er niet.

Een van de taken was het oplossen van een puzzel. Vrouwen deden daar 20 seconden korter over dan mannen. Maar na een kopje leut (de voor mannen en de vrouwen) liep dat verschil op tot 100 seconden.

Dat koffie de hersens stimuleert is al eeuwen bekend. Maar volgens de onderzoekers stimuleert het in stressvolle situaties de mannelijke hersens te veel. Mannen gaan daardoor in de fight or flight stand, hun blikveld vernauwt, ze worden opgefokt en ze maken zich klaar voor een conflict.

Bij vrouwen zorgt de cafeïne juist voor een nog grotere samenwerking met anderen, een mechanisme dat de onderzoekers tend and befriend hebben genoemd. Geef vrouwen koffie en ze trekken naar anderen toe.

Het onderzoek staat deze maand in het vakblad Journal of Applied Social Psychology.

Follow Faqtman on Twitter

Reageren is niet meer mogelijk

Foto galerij

Inloggen / Advanced NewsPaper by Gabfire Themes