Nieuws

Zwaar ontbijt goed voor gezondheid


Je grootste maaltijd van de dag nuttigen in de ochtend in plaats van in de avond doet je lijf goed. Het beschermt je tegen allerlei ziektes én helpt je ook nog een met afvallen. Dat stellen Israëlische wetenschappers.

De deelnemers aan de studie, 93 dikke vrouwen, werden in twee groepen ingedeeld. De eerste groep kreeg een zwaar ontbijt (700 kilocalorieën) te verwerken, gevolgd door een redelijke lunch (500 kilocalorieën) en een licht avondmaal (200 kilocalorieën). De andere groep kreeg precies het tegenovergestelde voorgeschoteld, oftewel de maaltijd van 700 kilocalorieën in de avond.

De vrouwen die zwaar ontbeten bleken na 12 weken gemiddeld 8 kilogram te zijn afgevallen en 7,5 centimeter aan tailleomtrek te zijn kwijtgeraakt. Bij de ‘avondeters’ bleven deze getallen steken op 3,5 kilogram gewichtsverlies en 3,5 centimeter aan verlies van tailleomtrek. De zware ontbijters bleken tevens minder ghreline in hun bloed te hebben, een stofje dat hongerig maakt. Deze vrouwen hadden dan ook minder de behoefte om tussendoor te snacken.

Een zwaar ontbijt in plaats van een zwaar diner is dus goed voor lijn. Maar daar houden de gezondheidsvoordelen niet op. De vrouwen die hun grootste maaltijd van de dag ‘s ochtends nuttigden hadden in hun bloed lagere gehaltes van insuline, glucose en triglyceriden. Dat duidt erop dat ze minder kans hebben op suikerziekte, een te hoog cholesterol, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten.

Kortom, niet alleen het juiste voedsel eten is goed voor je lijf, maar ook het tijdstip waarop je het doet.

Het onderzoek is gepubliceerd in het vakblad Obesity.

Foto: Alpha/CC-BY-SA-3.0