Zo ziet de lucht er uit als een vliegtuig door de geluidsbarrière gaat


geluidsbarrière

Nasa doet al tien jaar onderzoek naar manieren om stil door de geluidsbarrière te gaan. Als een vliegtuig sneller vliegt dan het geluid, bouwt zich een schokgolf op. Op het kritieke moment dat het toestel meer dan Mach 1 vliegt, zorgt die golf voor een enorme knal. Maar kan dat niet anders? Om die vraag te beantwoorden heeft Nasa sensationele opnames gemaakt.

Met een speciale camera, die de dichtheid van de lucht vastlegt, is de schokgolf gefotografeerd. Op het moment dat twee straaljagers gaan door de geluidsbarrière gaan, is duidelijk te zien hoe lucht in elkaar wordt gedrukt rond de neus en de vleugels. Daar bouwt zich de schokgolf op die de knal veroorzaakt.

geluidsbarrière

Maar het meest interessant is de opname waar de twee straaljagers heel dicht bij elkaar vliegen; er zit geen dertig meter tussen. Daarop is te zien dat de schokgolf van het ene toestel door het andere wordt doorbroken. Het resultaat is dat je een minder harde knal hoort.

Datzelfde effect wil Nasa gaan gebruiken bij het prototype van een nieuw supersonisch verkeersvliegtuig waar de organisatie aan werkt. Dat moet sneller vliegen dan het geluid, maar dan zonder knal. Dus zal de schokgolf ook daar ‘gebroken’ moeten worden. Niet door er dichtbij te vliegen met een ander toestel, maar met vinnen op de vleugels die hetzelfde effect bereiken.

geluidsbarrière

Foto’s zoals deze helpen Nasa om te bepalen hoe die vinnetjes er uit moeten gaan zien. Het resultaat zal zijn dan je op de grond een soort gerommel hoort, als een onweer veraf. In het vliegtuig zelf zal het tot meer comfort leiden, denken de onderzoekers.