Zo kom je niet aan met kerst


zo kom je niet aan met kerst

De week na kerst zijn mensen het zwaarste, hebben wetenschappers vastgesteld. Zo’n half procent meer dan het jaarlijkse gemiddelde gewicht. Dat komt door gezelligheid: zwaar tafelen, flink drinken en weinig beweging. Gelukkig is er ook onderzoek gedaan om die gewichtstoename tegen te gaan. Dat kan al door het volgen van een paar tips; zo kom je niet aan met kerst.

Je zou het niet zeggen, maar een van de grootste boosdoeners is zitten. Tijdens kerstdiners en de daaropvolgende films zit je vele uren achter elkaar. Maak met jezelf de afspraak om ieder uur minstens 10 minuten te bewegen, zeggen medici van de universiteiten van Birmingham en Loughborough, die het onderzoek naar slank blijven met kerst uitvoerden.

Verdeel je voedselinname over kleinere porties. Veel mensen gaan met kerst aan tafel en eten dan ineens het grootste deel van hun calorieën die dag. Door een klein voorgerecht te eten, iets anders te gaan doen en dan pas het hoofdgerecht te nuttigen, blijf je slanker, blijkt uit een proef met echte mensen. Denk ook eens aan een kerstlunch, met ’s avonds nog een soepje.

Disciplineer jezelf. Met kerst eten Europeanen gemiddeld 6000 calorieën op één dag. Vooral omdat we veel eten. Maak porties dus kleiner en gebruik minder vette of gezondere ingrediënten. Olijfolie in plaats van boter bijvoorbeeld. Zorg dat meer dan de helft van de maaltijd uit groente bestaat, dat helpt ook om geen vetschort te kweken.

Zorg rond de kerstdagen voor voldoende beweging. Loop per dag minstens 10.000 stappen, bijvoorbeeld bij een goede wandeling met de hele familie. Reken ook terug naar beweging, een glas wijn is al een half uur wandelen. Weeg jezelf op die dagen ook iets vaker, dat helpt bij de bewustwording dat je moet letten op wat je eet.

Het onderzoek naar slank blijven tijdens kerst is gepubliceerd in het vakblad The BMJ.