Nieuws

Winkelen is te voorspellen


Mensen zijn gewoontedieren. We hebben bijvoorbeeld maar drie tot vijf winkels waar we geregeld kopen. Dat blijkt uit een uitgebreide analyse van creditcardgegevens uit de VS en Europa. In totaal werden 54 miljoen creditcardaccounts geanonimiseerd gevolgd gedurende 11 maanden. Het bleek dat mensen steeds weer terug gaan naar dezelfde winkels om hun (duurdere) inkopen te doen.

Niet te voorspellen is wanneer we precies naar die winkels gaan. De onderzoekers waren zeer benieuwd of een kledingzaak bijvoorbeeld kan weten wanneer meneer Jansen weer door de deur komt om een nieuwe spijkerbroek aan te schaffen. Hoewel we trouw zijn, is het patroon van onze aankopen grillig. De beste voorspelling die de onderzoekers kunnen maken is dat iemand binnen een bepaalde periode van twee maanden weer terugkeert naar een winkel.

Opmerkelijk is verder dan mensen vaak aankopen doen op dezelfde dag. We houden er van om al onze spullen tegelijk te kopen, vaak bezoeken we winkels zelfs in dezelfde volgorde. We zijn niet helemaal gewoontedieren. Soms doen we onvoorspelbare aankopen in winkels waar we nooit eerder kwamen en daarna niet meer terugkomen. Het gaat waarschijnlijk om impulsaankopen: we zien iets tijdens het winkelen en kopen dat heel spontaan.

Het onderzoek staat in Scientific Reports.