Willen we een auto met een geweten?


Uber zelfrijdende auto

Een zelfrijdende auto van Uber heeft in de VS een vrouw doodgereden. Volgens de politie was het niet de schuld van de automatische piloot, maar van het slachtoffer. Ook een menselijke chauffeur had de vrouw aangereden, ze stak plotseling over. Toch maakt deze aanrijding een discussie los: moet een zelfrijdende auto een geweten hebben?

Stel dat ergens in de toekomst voor een aanstormende zelfrijdende auto een groep mensen ineens oversteekt. De enige mogelijkheid die de auto heeft om ze niet aan te rijden, is om het stuur om te gooien en tegen een betonnen muur aan te rijden. Daarbij komt de inzittende waarschijnlijk om. Wat doet de auto?

Dat soort ethische overwegingen zullen op de een of andere manier in de software van een zelfrijdende auto moeten worden geprogrammeerd. Als er straks miljoenen van die auto’s rijden, is het een kwestie van tijd voor eentje met een dergelijk scenario wordt geconfronteerd. Vandaar de universiteit van Toulouse een onderzoeksproject heeft uitgevoerd waarin aan 2000 mensen werd gevraagd hoe zij vinden dat de auto moet reageren op zulke situaties.

Daaruit blijkt dat mensen kiezen voor de personen op het zebrapad. Hoe meer mensen daar lopen, des te meer mensen beslissen om het leven van de inzittende van de auto op te offeren. Als er maar één persoon oversteekt, wil maar 23 procent de persoon in de auto laten sterven. Ook als mensen zich moeten voorstellen dat ze zelf in de auto zitten, of een familielid, is bij een grote groep potentiële slachtoffers de beslissing nog steeds om de mensen op het zebrapad te laten overleven.

Gek genoeg geven mensen in hetzelfde onderzoek aan dat ze bij voorkeur een zelfrijdende auto zouden kopen die de inzittenden maximaal beschermt, ook als dat de dood van mensen op straat betekent. Zouden zulke egoïstische auto’s worden verboden, dan is nog maar een derde van plan een dergelijke machine te kopen. Dus wat gaan de fabrikanten van zelfrijdende auto’s doen?