Nieuws

Werklozen bellen minder


Vergeet de cijfers van het arbeidsbureau, wie wil weten hoeveel werklozen er zijn, moet naar het telefoonbedrijf. Zodra mensen hun baan verliezen, gaan ze ineens een stuk minder bellen. Het lijkt een goede indicator voor baanverlies.

Onderzoekers van universiteit MIT in de Verenigde Staten komen tot die conclusie na het bestuderen van een stadje met 15.000 inwoners waar een grote autofabriek stond. Het belgedrag van de inwoners werd 15 maanden lang gevolgd, in 2006 en 2007. In die periode sloot de fabriek en raakten 1100 inwoners werkloos. Om welke stad het gaat, willen de onderzoekers niet zeggen, wel dat het in Europa is.

Onder de geanalyseerde gegevens is het aantal oproepen per aansluiting, de gebelde nummers, de inkomende oproepen en de radiotoren gebruikt bij het maken van de gesprekken, wat een indicatie van de locatie van de beller. In de stad zijn er slechts drie zendmasten, waarvan een nabij de gesloten fabriek.

De sluiting van de fabriek was duidelijk zichtbaar in de telefoongegevens. De radiotoren in de buurt van de fabriek kreeg veel minder verkeer te verwerken. Het ontslag had ook een dramatisch effect op het belgedrag van de ontslagen werknemers. Het totale aantal gesprekken dat ze maakten daalde 51 procent. Dit gold zowel voor de gemaakte en als de beantwoorde oproepen. Ook het aantal verschillende mensen dat door de werklozen werd gebeld, daalde.

De resultaten suggereren dat sociale interacties aanzienlijk dalen en het netwerk minder stabiel wordt wanneer iemand zijn baan verliest, schrijven de onderzoekers. Dit verlies van sociale verbanden kan de negatieve gevolgen van werkloosheid versterken. In plaats van meer te gaan bellen nu ze tijd hebben, trekken mensen zich terug in hun schulp. Dat kan natuurlijk ook zijn vanwege angst voor een hoge telefoonrekening.

Het onderzoek staat in het vakblad Journal of the Royal Society Interface.