Nieuws

Weinig zelfvertrouwen? Vergeet Facebook!


Facebook is de plek om je te profileren, en je van je aardigste, knapste en intelligentste kant te laten zien. Toch? Dat geldt in ieder geval niet voor mensen met een laag zelfbeeld. Tot deze conclusie kwamen onderzoekers van de Universiteit van Waterloo in Canada. Volgens hen plaatsen mensen met weinig zelfvertrouwen vooral negatieve informatie over hun leven of Facebook, waardoor ze zichzelf minder geliefd maken.

De wetenschappers vroegen aan proefpersonen wat ze van Facebook vonden. Degenen met weinig eigenwaarde zagen Facebook als een veilige manier om andere mensen te ontmoeten. Daarnaast keken de onderzoekers naar hun Facebook gedrag: Wat voor soort berichten postten ze zoal op Facebook? Deze uitingen legden de onderzoekers vervolgens weer voor aan andere deelnemers die de proefpersoon in kwestie niet kenden. Deze deelnemers moesten aangeven wat hun indruk was van de proefpersoon?

En wat bleek? Proefpersonen met weinig zelfvertrouwen postten vaker negatieve berichten op Facebook, en deze reacties vielen niet in goede aarde. De beoordelaars kregen namelijk een slechte indruk van de Facebookers met weinig zelfwaardering. Mogelijk deed het hen denken aan hun eigen kennissen die alleen maar kunnen klagen en zeuren.

Mensen met weinig zelfvertrouwen zien Facebook misschien als een fijne plek om hun ongenoegens te ventileren, en aandacht te krijgen. Maar ze helpen zichzelf hier niet mee. ‘Als je persoonlijk met iemand spreekt, dan merk je al snel wanneer deze persoon zich begint te irriteren, maar of Facebook krijg je die terugkoppeling vaak niet’, zegt onderzoeker Amanda Forest. Mensen storen zich misschien aan je negativiteit, terwijl jij dit niet in de gaten hebt.

Tot slot zagen de wetenschappers dat mensen met weinig eigenwaarde meer reacties krijgen van hun Facebook vrienden als ze positieve berichten plaatsen, en mensen met veel zelfvertrouwen juist meer reacties krijgen als ze een keer iets negatiefs te melden hebben. Waarschijnlijk omdat ze dit nooit doen. Doe je voordeel ermee

Bron: Psychological Science, Foto: Sean MacAntee, Flickr