Nieuws

We worden behulpzaam geboren (rotzakken worden we pas later)


Calculeren leren we pas als volwassene.

Mensen worden geboren met een instinct om anderen te helpen en niet egoïstisch te zijn, zeggen wetenschappers van de Universiteit Utrecht. Pas later in het leven leren we gedrag aan om onszelf te bevoordelen en anderen te naaien. De sociale wetenschappers komen tot deze conclusie na bestudering van mensen met het Urbach-Wiethe-Syndroom (UWS). Deze mensen hebben een sterk verminderde werking van de amygdala, het deel van de hersens dat emoties stuurt. Ze voelen daardoor minder angst.

Een groep Zuid-Afrikaanse vrouwen met UWS deed mee met een spelletje waarbij ze 12 Zuid-Afrikaanse rand – de lokale munteenheid – kregen. De opgave was om een andere proefpersoon een deel van dat geld te geven, waarbij de gift door de onderzoeksleider zou worden verdrievoudigd. De ontvanger kon dan besluiten (of niet) om een deel van dat geld weer terug te geven aan de eerste vrouw.

Als dit experiment met ‘normale’ mensen wordt gedaan, dan geven ze ongeveer 4 rand weg. De angst om te veel te geven en vervolgens te worden genaaid, is te te groot. Maar de mensen met UWS gaven 9 rand. Waarom? Volgens de onderzoekers is er bij mensen met UWS sprake van puur impulsief handelen, zonder te calculeren. Ze staan dichter bij kleine kinderen, die ook nog niet hebben geleerd om lang en diep na te denken over de mogelijkheid dat ze worden bedonderd.

Conclusie: we zijn als kinderen behulpzaam, maar worden pas later calculerende rotzakken. Tenzij we de zeldzame aandoening UWS hebben, een ziekte die opmerkelijk genoeg vooral in Zuid Afrika voorkomt.

Het onderzoek staat in het vakblad PNAS.