Waarom gezonde zeelucht een fabel is


gezonde zeelucht

Het is de plek waar stadse bleekneusjes altijd heen werden gestuurd om aan te sterken: de kust. De gezonde zeelucht daar zou goed zijn, zuiverder en frisser. Kletskoek, zeggen Duitse onderzoekers nu. Scheepvaart zorgt dat de aan zee juist smerig is. En als de wind verkeerd staat, komt de ongezonde zeelucht ook het binnenland in.

Natuurkundigen van het Institut für Küstenforschung analyseerden de lucht aan de Noordzee-, Oostzee- en Waddenkust en in havens in Duitsland, Zweden en Letland. Wat ze aantroffen waren hoge concentraties stikstof en fijnstof, afkomstig van schepen die langs varen. De wolken luchtverontreiniging kunnen kilometers ver drijven. Als de wind vanaf zee staat, hebben zelfs gemeentes ver het binnenland in er last van.

Schepen verbranden stookolie, een stroopachtige vloeistof die achterblijft bij het destilleren van benzine. De verbranding hiervan levert erg veel vervuiling op.

Het ergst is de luchtvervuiling in havens. Driekwart van de stikstof en fijnstof in Hamburg is afkomstig uit de haven. Scheepsmotoren blijven daar ook aan de kade pruttelen om generatoren en koeling aan te drijven. Ze geven een flinke dot gas om op te trekken als ze richting open zee gaan. De stad krijgt dan de volle lading over zich heen.

Terwijl de oplossingen volgens het instituut zo makkelijk zijn. Schepen met roetfilters of motoren die lopen op vloeibaar gas. Introduceer walstroom voor schepen die aan de kade liggen en een systeem om de eerste kilometers te varen zonder motor. Dan is scheepvaart in één klap de meest milieuvriendelijke manier om vracht te vervoeren.