Waarom Facebookgegevens zo belangrijk zijn


trump

Zo’n vijftig miljoen gebruikersgegevens van Facebook zijn door medestanders van Trump gebruikt om hem de verkiezingen te laten winnen. Ook zouden ze een rol hebben gespeeld bij de stemming over Brexit, is bekend geworden. Maar waarom zijn die gegevens zo belangrijk? Wat kun je ermee?

Het was een klein berichtje in de wetenschappelijke vakpers een tijdje geleden: ‘Facebook weet of je gaat scheiden’. Twee dataspecialisten uit de VS gebruikten anonieme data van 1,3 miljoen Facebook-accounts om te zien hoe de liefde werkt. Mensen die een relatie met elkaar hebben, maar wiens vrienden voor een groot gedeelte niet overeen komen, gingen in de onderzoeksperiode van twee maanden vaker dan gemiddeld uit elkaar, ontdekten ze.

Daarmee hebben de onderzoekers een effectieve manier gevonden om scheidingen te voorspellen. Eerder wisten datagravers aan de hand van anonieme Facebook profielen al te voorspellen of iemand homo of lesbisch is (die heeft veel homo-vrienden), of het een man of vrouw betreft en op welke politieke partij de persoon achter een profiel stemt.

Deze stortvloed aan academische rapporten over de gebruikers van Facebook is geen toeval. Wetenschappers hebben het sociale platform ontdekt als een openbare schatkamer van gegevens, waar ze met hulp van algoritmes de meest fantastische patronen in kunnen ontdekken, zelfs over mensen die geen lid zijn. Dat komt vooral door de enorme hoeveelheid data die wordt geproduceerd door het sociale platform. Wereldwijd zijn 1,5 miljard mensen actief op Facebook; de meerderheid gebruikt deze technologie dagelijks.

Het is zonde om zo veel data niet te onderzoeken. Facebook zelf doet dat ook, door je bijvoorbeeld gericht advertenties voor te schotelen. Ben je man en heb je bij relatie niets ingevuld? Dan word je doodgegooid met vrijgezelle dames die willen daten. Maar het gaat veel verder. Druk je op ‘vind ik leuk’ bij een strandfoto van een vriendin? Tien tegen één dat je straks allerlei advertenties voor snoepreisjes naast je tijdlijn vindt. Facebook heeft namelijk technologie in huis om te ontdekken dat het een vakantiefoto is en ze weten: zien reizen doet reizen.

Wie de data achter Facebookgebruikers kan minen, is dus spekkoper. Twijfelt iemand duidelijk op wie zij moet stemmen? Zorg dat alle sociale media waarop die persoon actief is speciale advertenties voor twijfelaars uitzendt. En dankzij geo-caching weet je waarschijnlijk ook nog eens waar deze zwevende kiezer woont. Hup, een bezoekje om de laatste twijfel weg te nemen.