Nieuws

Waarom Apple-freaks zo irritant zijn


Stoor jij je ook aan mensen die kritiekloos achter een bepaald merk aanlopen? Vergeef ze, ze kunnen er niets aan doen.

We kennen allemaal wel iemand die zweert bij één favoriet merk of product. Vaak is het een auto (Audi, Volvo), een wasmachine (Miele) of een camera (Canon). Maar er zijn ook mensen die niet zonder hun Shaeffer (pen) of Moleskine (opschrijfboekje) kunnen. Apple-fans zijn het meest berucht. Wie eenmaal ‘appelt’ kan Windows niet meer serieus nemen. En veel bezitters van een iPhone vergeten zelfs dat er nog andere telefoons bestaan.

Waarom Apple-freaks zo irritant zijn. Foto: Johan Brook (Flickr)

Zo lang de liefhebbers van een product hun geloof in stilte beleven is er weinig aan de hand. Vervelend wordt het, als ze op feestjes hun vriendenkring gaan bekeren, of op internet gebruikers van een ander merk aanvallen.

Waar komt dat fan-zijn toch vandaan? Wetenschappers ontdekten al eerder dat het te maken heeft met de manier waarop onze hersenen werken. Als we moeten kiezen tussen drie producten die we alledrie ongeveer even goed vinden, verandert ons oordeel nadat we een van de drie hebben gekocht. Dat product lijkt ineens stukken beter dan de andere twee.

In de marketing is dat een bekend principe. Je zou dus verwachten dat mensen die iets van economie of psychologie weten, een realistischer kijk hebben op hun aankopen. Toch is dat niet zo. Het mechanisme om je eerdere keuze te verdedigen zit te diep ingebakken. Zelfs als je niet meer weet welk product je hebt gekozen (bijvoorbeeld door geheugenverlies), blijf je dat product als beste beoordelen. Recent onderzoek wijst uit dat zelfs apen die moeten kiezen tussen gekleurde M&M’s, na hun eerste keuze voorkeur houden voor die ene kleur.

Dus inderdaad, Apple-freaks zijn net apen. Maar eerlijker is het om te concluderen dat we dat allemaal zijn.

Follow Faqtman on Twitter