Nieuws

Vruchtbare vrouwen willen keuze


Wil je als winkelier een nieuw product verkopen? Probeer dan te achterhalen waar vrouwelijke klanten zitten in hun mentruatiecyclus. Vrouwen die vruchtbaar zijn, rond hun eisprong, hebben namelijk een grotere behoefte dan normaal aan keuze. Onderzoekers van de universiteit van Texas (VS) ontdekten die voorkeur eerst op datinggebied. Vrouwen bij wie de eisprong aan de gang is, hebben een grotere variatie in het aantal mannen dat ze aantrekkelijk vinden.

Maar diezelfde hang naar verscheidenheid is ook te ontdekken bij producten, zo schrijven ze in het Journal of Consumer Research. Van chocolade tot cosmetica, als vrouwen vruchtbaar zijn, hebben ze een veel grotere neiging om nieuwe producten uit te proberen. Die houdt ongeveer een week aan, rond de eisprong.

Voor de studie werden 553 vrouwen in de vruchtbare leeftijd gevolgd. Zij vertoonden overigens nog meer opmerkelijk gedrag. Hun behoefte aan een grote variëteit in zowel mannen als producten rond de ovulatie daalde als ze een bevredigende relatie hadden of zich probeerden voor te stellen dat ze een dergelijke relatie hadden. Simpel gezegd: als je een kerel hebt, ga je niet zo snel shoppen.

Volgens de onderzoekers kan het van belang zijn voor winkeliers om te ontdekken hoe vruchtbaar hun vrouwelijke klanten zijn. De grote vraag is uiteraard hoe je zoiets voor elkaar kunt krijgen, zonder zeer intieme vragen te stellen.