Nieuws

Vrouwenstem laat ons meer kopen


Stop een vrouwenstem in een radiocommercial en je verkoopt meer spullen. Dat blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen.

Er zijn in radiospotjes meer mannenstemmen te horen dan vrouwen. Vooral bij typisch mannelijke producten (boorhamers, scheergerei) komen donkerbruine stemmen door de ether. Alleen voor `vrouwenproducten` (tampons, mascara) zijn bijna altijd vrouwenstemmen te horen.

Dat is gek, een vrouwenstem blijkt veel effectiever in commercials dan een mannenstem. Horen we een vrouw, dan staan we bij wijze van spreken al bijna in de winkel. Dat zeggen onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen.

Vooral bij ‘neutrale’ producten (koffiezetters, meubilair) wordt de stem van een vrouw als veel positiever ervaren. Maar juist bij neutrale producten wordt vaak voor een radiocommercial de stem van een man gekozen.

Tijdens het onderzoek werden achtenveertig proefpersonen blootgesteld aan speciaal voor dit experiment ontwikkelde radiocommercials. Daarna werd gevraagd om de commercials te waarderen op zaken als betrouwbaarheid. Dat leverde op dat we liever naar vrouwen luisteren die ons producten proberen aan te smeren.

microfoon Llima

Foto: Llima.