Nieuws

Vrolijk dankzij Lil’ Bub


Nauwelijks iets op het internet is zo populair als kattenvideo’s. Onderzoekers hebben nu bestudeerd waarom dat zo is. Ze vonden alleen maar positieve dingen: De clips bieden niet alleen voor plezier en vermaak, ze brengen positieve gevoelens en leveren frisse energie.

Kattenvideo’s zijn een wonderlijk fenomeen. Er zijn meer dan twee miljoen katten video’s geplaatst op YouTube in 2014, die 26 miljoen keer werden aangeklikt.

Met de online hulp van Mike Bridavsky, de eigenaar van Lil Bub – een van de meest prominente internet katten – interviewde een onderzoekster van de University of Indiana (VS) totaal 7.000 gebruikers over de effecten van het kijken naar katten op video.

Niet helemaal verrassend, de meeste reacties waren positief. De kijker voelde zich na het kijken energieker en beter geluimd dan voorheen. Onaangename gevoelens zoals angst, verdriet of verveling namen juist af.

Mensen die de video’s bekeken tijden hun werk hadden zelfs geen schuldgevoel over het kijken, iets dat bij ander internetvermaak wel vaak voorkomt en ze leken volgen eigen opgave beter opgewassen tegen moeilijke taken. Vooral verlegen mensen lijken er baat bij te hebben.

Het positieve effect kan wellicht ook worden gebruikt als een soort huisdierentherapie. Deze optie zal de universiteit binnenkort onderzoeken. De huidige studie zal later dit jaar worden gepubliceerd in vakblad Computers in Human Behavior.