Volkoren zorgt voor lager risico op chronische ziekte


graan

Vaker volkoren eten hangt direct samen met een lager sterfterisico, minder kans op type 2 diabetes, hart- en vaatziekten en obesitas, en mogelijk ook dikke-darm-kanker. Dat meldt een groep vooraanstaande voedingswetenschappers. Ze hebben zich verenigd in het International Carbohydrate Quality Consortium (ICQC). Ze roepen overheden op aan de consumenten uit te leggen wat wel en geen volkoren product is.

Fred Brouns van de Universiteit Maastricht, een van de deze wetenschappers, zegt dat ook in Nederland veel producten het predicaat ‘volkoren’ mogen claimen, terwijl ze dat eigenlijk helemaal niet zijn. Dat moet worden aangepakt, aldus Brouns.

Bruine boterhammen eten dus. Als je de genoemde gezondheidsvoordelen wilt bereiken, dien je twee keer per dag volkoren te nuttigen, stelt ICQC. En niet smokkelen. Genoemde gezondheidsvoordelen treden niet op bij de consumptie van geraffineerde graanproducten, zoals wit brood of witte rijst. Maar wat is volkoren? Het predicaat betekent dat alle stoffen uit de oorspronkelijke graanbron in dezelfde verhouding in het levensmiddel moeten zitten. Das dat er onderweg niets uit wordt gefilterd.

Dan heb je ook een geweldig product in handen. Recente gegevens tonen aan dat de effecten van volkoren producten voor de gezondheid zelfs sterker lijken dan die van groente en fruit. Daarom raden veel internationale voedselautoriteiten nu naast groente en fruit ook het consumeren van volkoren producten aan.

Makkelijk is het overigens niet, om volkoren te eten. Granen zijn wereldwijd een van de belangrijkste voedselbronnen. Dit heeft geleid tot veel investeringen en snelle ontwikkelingen op het terrein van de levensmiddelentechnologie, zoals de opkomst van geraffineerde meelproducten. Het ICQC vindt het tijd voor een ommekeer: terug naar volkoren. Hoewel lang niet alle wetenschappers het daar mee eens zijn.