Volkoren lang niet altijd gezonder


brood

Volkoren of witbrood? Jarenlang werd volkoren gezien als gezonde optie. Maar een nieuwe studie toont aan dat wit soms beter is.

Voor miljarden mensen brood is het hoofdvoedsel bij uitstek. In Europa nemen mensen ongeveer tien procent van de calorieën tot zich via brood. Meestal bestaan onze bammetjes uit tarwe, een gras dat al 10.000 jaar wordt gekweekt om er meel van te maken. Het brood zoals we dat nu kennen is al minstens 6000 jaar oud. Het is gemakkelijk te bereiden en de ingrediënten zijn makkelijk op te slaan.

Ondanks zijn lange geschiedenis heeft deze koolhydraatrijke voeding niet meer de beste reputatie. Het wordt beschouwd als dikmaker. Vooral witte broodjes zitten in de ban, ze zouden slechts ‘lege’ calorieën leveren en weinig voor de darmen doen. Als je zo nodig brood wil eten, neem dan een volkoren variant. Die bevat meer vezels, mineralen en sporenelementen. Daarnaast wordt bruinbrood niet gemaakt met bakkersgist, maar met het betere zuurdesem.

Dat wit slecht is, hoeft echter niet, schrijven onderzoekers van het Weizmann Institute in Israël in een nieuw onderzoeksrapport. Ze deden een studie met twee soorten brood. Een ‘ongezonde’ variant, verpakt witbrood uit de supermarkt. En een zeer gezond volkorenbrood, gebakken door een kleine bakkerij die alleen zuurdesem gebruikt.

Het brood werd aan cavia’s gevoerd. De helft van de proefdieren moest een week lang 25 procent van hun dagelijkse caloriebehoefte uit het witbrood halen. De andere groep kreeg dezelfde energie uit het volkoren zuurdesembrood. De cavia’s werden constant getest op bloedsuiker, mineralen, cholesterol, en ontstekingen.

De eerste resultaten waren ontnuchterend. De verschillende diëten hadden exact hetzelfde effect: geen. De bacteriële samenstelling in de darmen van de cavia’s bleef ook de hele tijd volledig onveranderd. Het enige wat veranderde, was de bloedsuikerspiegel. Alleen was er geen correlatie te zien met het soort brood dat een diertje at. Sommige dieren reageerden sterk op wit, anderen op bruin. De reactie bleek meer aan de darmen dan aan het soort brood te liggen, zo concludeerden de onderzoekers.

Zolang je niet weet welke soort darmen jij hebt, is er dus weinig te zeggen over welk brood beter voor je is, schrijven de onderzoekers in het vakblad Cell Metabolism.