Nieuws

Vliegen op spierkracht niet onmogelijk


Vogelman ‘Jarno Smeets’ mag de kluit dan hebben belazerd, vliegen op spierkracht is niet onmogelijk, zoals sommigen nu beweren.

Het ligt er alleen wel aan hoe je die spierkracht precies inzet. Al in 1934 vloog de Duitser Engelbert Zaschka 20 meter in een vliegtuig dat werd aangedreven door fietspedalen. De eerste langere vlucht werd in 1961 gemaakt in Engeland, door piloot Derek Piggott. Hij wist in zijn Man Powered Aircraft 650 meter af te leggen zonder mechanische hulp bij het opstijgen.

In de jaren zeventig en tachtig werden de materialen waaruit vliegtuigen gemaakt worden steeds lichter en sterker. Daardoor konden spierkrachtvliegtuigen steeds verder en hoger vliegen. Al snel vlogen er mensen internationaal op vliegfietsen, van Engeland naar Frankrijk bijvoorbeeld.

Bericht uit Popular Science, 1923. Dit toestel vloog slechts 6 meter, niet genoeg om als 'vlucht' te boek te staan.

In 1989 werd zelfs de eerste door menskracht aangedreven helikopter gebouwd. Die wist 20 centimeter van de grond te komen.

Het meest succesvolle vliegtuig met trappers is zonder twijfel de Daedalus, gebouwd door de technische universiteit MIT in Boston, Verenigde Staten. In 1988 vloog dit vliegtuigje van Kreta naar Santorini in Griekenland. Aan boord was wielrenner Kanellos Kanellopoulos, die het toestel in de branding van het vakantie-eiland Santorini landde.

De Deadalus in actie.

Zelfs vliegen als een vogel op spierkracht is niet onmogelijk. In 2010 wist een team van de universiteit van Toronto hun ‘ornihopter’ te laten vliegen (zie video onderaan pagina). Dat toestel had flappende vleugels, die door een set pedalen werden aangedreven. Omdat het toestel de hulp van een auto nodig had om op te stijgen, geldt het alleen niet als officiële vlucht.

Follow Faqtman on Twitter