Vervelend kind heeft ander brein


dreamstime_xs_35924300

In iedere klas zit wel één, zo weten docenten. Een kind waarmee niets aan te vangen is; een kind dat de rest van de klas constant ophitst en agressief kan zijn. Uit onderzoek blijkt dat zo’n 5 procent van de jongeren lijdt aan een antisociale gedragsstoornis die zorgt voor zulk schadelijk gedrag. Symptomen zijn onder andere veelvuldig liegen, stelen, agressie en het gebruik van wapens.

Is dat aangeleerd gedrag, een extreme vorm van puberale rebellie of is er meer aan de hand? Onderzoek van de University of Southampton (GB) wijst op het laatste. Psychologen van deze universiteit hebben 27 kinderen met een antisociale gedragsstoornis onder de hersenscanner gelegd en de resultaten vergeleken met de scans van gezonde kinderen.

De stoorzenders in de klas hadden allemaal verdikkingen in hun hersens, vooral in de temporale kwabben (waar waarneming wordt verwerkt) en de frontale kwab (impulsbeheersing, sociaal gedrag, beoordelingsvermogen). De verdikkingen zijn met name zichtbaar bij kinderen bij wie de gedragsstoornis al vroeg werd vastgesteld.

Het is, zo schrijven de Britten in het Journal of Child Psychology and Psychiatry, een aanwijzing dat extreem asociaal gedrag van kinderen en jongeren eigenlijk een psychiatrische aandoening is, geen psychologische, Er is daadwerkelijk iets mis met de hersens van deze jongeren en ze hebben specialistische hulp nodig. Vooral ook omdat de verdikkingen al vroeg aanwezig zijn bij bepaalde kinderen en daarna erger lijken te worden.

De grote vraag is wat er tegen deze afwijking van de hersens kan worden gedaan. De Britten willen zich nu gaan concentreren op die vraag. Is er een therapie te bedenken die helpt om deze verdikkingen tegen te gaan? De Britse ontdekking toont in ieder geval aan dat je daar vroeg mee moet beginnen, voor de verdikkingen erger worden.