Van televisie ga je roken


stoer roken

In Nederland zie je al jaren geen reclame voor sigaretten meer op televisie. En zelfs rokende mensen in films en series zijn aan het verdwijnen. Dat is goed nieuws voor de strijd tegen longkanker en andere aandoeningen door roken. Door televisie is namelijk een generatie aan de peuken gegaan, blijkt uit nieuw onderzoek van de Amerikaanse Santa Clara University.

Wetenschappers van die universiteit in Silicon Valley bekeken statistieken uit de jaren 1946 tot en met 1970. Ze legden de penetratiegraad van televisie naast de gegevens over roken. Wat bleek? Zodra televisie populair werd in een stad of gebied, nam het aantal rokers spectaculair toe. De correlatie is zo sterk, dat het een wel met het ander te maken moet hebben.

roken door arts

Vooral jongeren begonnen te roken nadat zij of hun ouders een televisie hadden aangeschaft. Een hoge mate van marktpenetratie van televisietoestellen betekende een stijging van 15 procent in het aantal rokers. Tot en met de jaren zeventig was het nog heel normaal dat presentatoren met een peuk achter de microfoon zaten. Er waren reclames voor tabak, zelfs artsen deden aan promotie van roken. James Bond rookte.

Volgens de onderzoekers is het bewijs voor de sterke invloed van massamedia op jongeren. Hoewel roken op televisie nu vrijwel taboe is, zijn er andere verleidingen die via het beeldscherm bij jongeren terechtkomen. Het is dus zaak daar goed op te letten.

(JCR)