Nieuws

Twittergebruik vooral naast televisie


Twitter is een medium dat vooral wordt gebruikt als er op andere media iets interessants gebeurt. Onderzoekers van de School of Information Sciences aan de University of Pittsburgh (VS) analyseerden 290 miljoen tweets om er achter te komen waarvoor mensen het medium inzetten.

Ze ontdekten dat er grote pieken in het gebruik zitten rond belangrijke gebeurtenissen, zoals een presidentieel debat. Mensen zetten Twitter dan aan als tweede scherm en beginnen vooral te zenden. Het aantal antwoordtweets of herplaatsingen van tweets neemt drastisch af, iedereen is zijn eigen meninkje de wereld in aan het sturen zonder te lezen wat anderen vinden.

De enige mensen die ook onder dat soort omstandigheden wel worden geretweet zijn de grote sterren als televisiepresentatoren en politici. Hun mening is schijnbaar wel waardevol.

Daarmee is televisie en de mensen die daar verschijnen een belangrijke catalysator voor tweets. In Nederland neemt het aantal gebruikers bijvoorbeeld toe tijdens de talkshows laat op de avond. Mensen luisteren naar de gasten en ventileren hun mening daarover via Twitter. Of er veel met die mening wordt gedaan, valt te betwijfelen.

Het viel de onderzoekers ook op dat het gebruik van hashtags (#) tijdens nationale gebeurtenissen ook toeneemt. Twitteraars maken daarmee in feite hun eigen gemeenschap aan rond een gebeurtenis, zo schrijven ze in PlosOne. Alle tweets met de juiste hashtag maken gelijk deel uit van die gemeenschap en nodigen wellicht weer nieuwe tweets uit. Toch draagt het medium niet bij aan meningsvorming, zo schrijven de onderzoekers. De bestaande ‘sterren’ worden geretweet, gewone mensen mogen hun zegje doen zonder dat veel anderen luisteren.