Nieuws

Treinritje: 4.000 kilometer per uur


Voor een ritje in een magneetzweeftrein zul je naar China moeten. De eerste en enige commerciële maglev-trein brengt sinds 2004 passagiers van en naar het vliegveld van Shanghai.

Maglev-treinen zweven dankzij sterke magneten tien tot twintig centimeter boven de rails. Maglevs (naar ‘magnetic levitation’) hebben geen last van wrijving en kunnen daardoor hoge snelheden halen. De magneetzweeftrein in Shanghai doet maar zeven minuten over de afstand van 30 kilometer tussen het vliegveld en het centrum. De maximale snelheid, ongeveer 430 kilometer per uur, wordt bereikt na 3 minuten versnelling. De laatste 3 minuten worden gebruikt voor het remmen.

Voordat de trein in Shanghai was aangelegd, vonden veel mensen het maar een duur en overbodig speeltje. De aanleg van de Chinese lijn kostte bijna 900 miljoen euro. Ook nu dat project een succes is gebleken, werden pogingen in Nederland, Duitsland en andere landen toch steeds afgeblazen het hoge prijskaartje.

Dat weerhoudt technici er niet van om te dromen over nieuwe mogelijkheden en nog hogere snelheden. Op testtrajecten halen maglevs al snelheden van meer dan 500 kilometer per uur. En er zijn plannen voor een magneetzweeftrein in een vacuümtunnel. Als ook de luchtweerstand wegvalt, worden onwaarschijnlijk hoge snelheden mogelijk. Snelheden van 4.000 kilometer per uur en hoger zijn dan in theorie haalbaar, tegen slechts een tiende van het energieverbruik van een vliegtuig. Een treinritje van Amsterdam naar New York zou dan minder dan een uur duren.