Nieuws

Tokio meest wakkere stad ter wereld


In welke stad wordt het minst geslapen? Niet in lichtstad Parijs, maar in Tokio. Daar krijgen mensen gemiddeld maar 5 uur en 44 minuten slaap per nacht.

De langslapers wonen in Dubai: 10 procent van de bevolking ligt daar om 11 uur ’s ochtends nog in bed. Toch krijgen de inwoners van Melbourne gemiddeld de meeste slaap: 6 uur en 58 minuten.

De (waarschijnlijk niet representatieve) data hebben we te danken aan Jawbone, producent van een armbandje dat slaap en beweging registreert (UP). Dragers van het hippe armbandje annex fitnesstracker delen kennelijk hun data met Jawbone. Om tot de gemiddelden te komen, gebruikte het bedrijf de gegevens van meer dan 10.000 dragers in Amerikaanse steden en meer dan 5.000 in andere steden in de wereld.

Ook het aantal stappen werd gemeten. Zweden lopen het meest: 8.876 stappen gemiddeld. Brazilianen lopen het minst: slechts 6.254 stappen.

Slaapgewoonten zijn niet alleen biologisch, maar ook cultureel bepaald. In Brisbane, Australië, gaan gemiddeld ze het vroegst naar bed (10:57), maar staan ze ook het vroegst weer op (06:29). De inwoners van Moskou liggen pas kwart voor een ’s nachts op bed en gaan er om 08:08 er uit. Toch halen ze maar 6 uur een 42 minuten slaap.

In Beijing slaapt 5 procent van de UP-dragers tussen de middag. Idem dito voor Spanjaarden, die steeds vaker hun siësta beperken tot het weekend. De Spaanse regering beknibbelt op de siësta op werkdagen om de winkeltijden te verruimen en Spaanse productiviteit te verhogen.

Goed en genoeg slapen is steeds meer een probleem. Volgens een enquête onder bijna 9.400 Nederlanders op de website van het Fonds Psychische Gezondheid kampt 10 procent van de Nederlanders met chronische slaapproblemen. 60 procent voelt zich geregeld niet uitgerust bij het ontwaken. 12 procent gebruikt wel eens een slaapmiddel, blijkt uit andere onderzoeken.

Een mens heeft 8 uur slaap nodig, maar krijgt tegenwoordig gemiddeld 6 tot 7 uur. Volgens onderzoek, gepubliceerd in de vakbladen Journal of the Royal Society Interface en Sleep Medicine, levert dat allerlei medische problemen op.

Het is inmiddels 60 jaar geleden dat we genoeg slaap kregen. Sindsdien hebben allerlei schermen hun intrede gedaan in onze huiskamers. Televisie, tablets, mobieltjes en spelcomputers zorgen dat we onze hersens tot kort voor onze bedtijd enorm prikkelen. Maar ook spaarlampen, met hun blauwe gloed, zorgen dat mensen de slaap maar moeilijk kunnen vatten. Sinds apparaten kleiner zijn geworden, nemen we ze ook steeds vaker mee naar bed, om nog even te Facebooken voor het slapen gaan.

De onderzoekers noemen het ‘arrogant’ van de moderne mens dat hij steeds meer tegen 4 miljoen jaar evolutie in gaat. Ze adviseren schermgebruik na etenstijd flink te beperken en ook de slaapkamer meer op slaap in te richten. Dat wil zeggen: goede verduistering en geen mobieltjes mee naar bed. Veel slaapkamers zijn tegenwoordig ook te warm, tussen de 16 en 18 graden komt uit tests als ideaal.