Nieuws

Supergevaarlijk: de snelwegscheur


Bijna 2700 doden, meer dan 12.000 ernstig gewonden, de Yushu-aardbeving van april 2010 was een ernstige. Toch wekte de vernietigende kracht van de beving vooral verbazing, hij was ‘maar’ 6,9 op de schaal van Richter. Zwaardere aardbevingen hebben minder schade aangericht. Hoe kon het dunbevolkte gebied dan toch zo zwaar zijn getroffen?

Chinese geologen hebben nu ontdekt wat het geheim van deze beving was, de snelheid. Tot nu toe werd aangenomen dat de trillingen van een aardbeving met maximaal 10.000 kilometer per uur kunnen bewegen. De Yushu-beving ging echter meer dan twee keer zo snel: 21.000 kilometer per uur.

De stad Yushu, die zwaar werd getroffen door de aardbeving in 2010. Foto: © Komelau | Dreamstime.com

Yushu ligt op een scheur tussen twee aardplaten die in april 2010 met een gigantische snelheid langs elkaar werden getrokken. De Chinezen spreken van een ‘snelwegscheur’ die het mogelijk maakt dat zelfs lichtere bevingen veel schade veroorzaken. Getuigen van de beving spreken van een zeer hard geluid vlak voor de beving, waarschijnlijk de platen die losschieten.

Yushu is niet de enige plek waar een snelwegscheur ligt. Bestudering van aardbevingsdata leerde de onderzoekers dat in de Turkse stad Izmit in 1999 ook een zeer snelle beving had plaatsgevonden, met 18.000 kilometer per uur. Omdat het hier om een veel dichter bevolkt gebied gaat, vielen daar bijna 20.000 gewonden.

In totaal zijn er 26 andere plekken waar snelwegscheuren voorkomen. Een van die scheuren ligt onder de Birmese miljoenenstad Yangon. Maar ook Los Angeles en Manilla liggen dicht in de buurt van zulke gevaarlijke scheuren.

Het hele onderzoek is gepubliceerd in het Bulletin of the Seismological Society of America.

Follow Faqtman on Twitter