Nieuws

Stuntel betere verkoper dan hork


Wij zijn als consumenten behoorlijk eigenzinnig. Zo houden we de hand op de knip bij een onbeschofte verkoper, maar hebben we geen probleem met een stuntelige verkoper.

Hij verkoopt heel goed

Hij verkoopt heel goed

Een onhandige vakkenvuller of een bankier zonder wiskundeknobbel. Ze zijn dan wel wat vertragend als je snel nog even een boodschap moet doen of je bankzaken op orde wilt brengen, maar erg vind je ze niet. Althans, dat zeggen Amerikaanse wetenschappers.

Zij deden onderzoek naar ergernissen van consumenten en wat bleek: een stuntel in de winkel is eerder schattig dan vervelend. Waar consumenten echter totaal niet tegen kunnen, is onbeschoft gedrag. Volgens het onderzoek slikt een consument niets meer als werknemers van een winkel of instelling niet netjes met elkaar of met de klant omgaan.

Daarom moeten werkgevers volgens de aanbevelingen in het onderzoek meer aandacht besteden aan omgangsvormen op de werkvloer. Vriendelijkheid kan cruciaal zijn voor de bedrijfsprestaties. Slecht gedrag kan schadelijker zijn voor de omzet dan een werknemer die bijvoorbeeld producten laat vallen.

Opvallend is dat zelfs wanneer de consument erbij gebaat is dat een werknemer op zijn kop krijgt, die consument vervolgens toch geen zin meer heeft om geld uit te geven. Dus de baas kan maar beter zich even inhouden wanneer een klant er bij is.

Foto: Flickr