Nieuws

Stemgedrag in supermarkt te zien


Stel, je loopt in de supermarkt. Dan zie je een schap met een aantrekkelijk nieuw product. Je mag het voor de helft van de prijs proberen. Koop je het? Zo ja, dan is de kans groot dat je bij de laatste verkiezingen PVDA, SP of GroenLinks hebt gestemd. Liep je aan het schap voorbij om je vertrouwde merk in te slaan, dan ben je waarschijnlijk VVD’er.

Door mensen in een supermarkt goed te bestuderen, kun je nagaan welke politieke kleur ze hebben, zeggen onderzoekers van New York University. Ze bekeken de data van 1800 supermarkten door de hele Verenigde Staten en legden die naast verkiezingsuitslagen. In plaatsen waar veel republikeins werd gestemd, vlogen merkartikelen de deur uit, in progressievere staten liepen vooral nieuwe producten en huismerken.

Volgens de onderzoekers is dat te verklaren. Rechtse mensen zijn meer voor orde, structuur en plichtsbesef. Grote, bekende merken staan voor vastigheid en regelmaat. Progressievere mensen willen de status quo doorbreken, experimenteren meer. Ze willen nieuwe producten uitproberen, ook al blijken die naderhand niets te zijn.

Uit dit onderzoek, gepubliceerd in het vakblad Psychological Science, blijkt opnieuw dat links en rechts totaal verschillende mensen zijn. Britse onderzoekers zagen vorig jaar al dat ze zelfs andere hersens hebben en dat je stemgedrag met een scan kunt voorspellen.