Nieuws

Speciale aanbieding is porno


Nu nog voordeliger! Shoppers reageren op een speciale aanbiedingen in de supermarkt alsof ze porno zitten te kijken.

Drie pakken Dash voor de prijs van twee, een extra Dungan bij een pot pindakaas; voor veel mensen is de supermarkt een opwindende plek. En dat bedoelen we niet in overdrachtelijke zin. Aanbiedingen geven mensen korte tijd net zoveel opwinding als pornografie, volgens nieuw onderzoek.

Onderzoekers voorzagen vijftig mannelijke en vrouwelijke vrijwilligers van speciale apparatuur om hun oogbewegingen en emotionele reacties waar te nemen. Vervolgens werden ze in een ‘winkelomgeving’ blootgesteld aan alledaagse consumptiegoederen. Bij sommige van die goederen hoorde een promotie, zoals een speciale korting of een cadeautje in de vorm van een poppetje uit de serie Wallace en Gromit.

En, voel je al wat?

En toen gebeurde het. De onderzoekers van de Universiteit van Westminster (GB) zagen bij hun proefpersonen een verhoogde bloeddruk, transpiratie, een verhoogde hormoonproductie, allemaal als gevolg van een aanbieding. Het zijn dezelfde reacties die mensen in andere tests vertonen bij het zien van erotische foto’s.

Dit soort lichamelijke reacties worden gemeten op een schaal van 1 tot 10. Een Marmite promotie – het blijven Britten – waarbij je een gratis audioboek kreeg, registreerde een gemiddelde score van 5,8 onder de consumenten. Dat is een behoorlijk heftige reactie op een potje gegiste mout en een gratis CD’tje. Get a life?