Smiley laat je dom overkomen


smiley

Moet je vandaag nog een zakelijke e-mail of app sturen? Bedwing dan je behoefte om een smiley aan de tekst toe te voegen. Hoe goedbedoeld het ook is, volgens onderzoek van de universiteiten van Amsterdam en Haifa (Israƫl) kom je dan dom over. Het is een internationaal fenomeen, de onderzoekers hebben het in 29 landen onderzocht.

Om te onderzoeken wat de effecten van een emoticon zijn in zakelijk verkeer, werden mails met en zonder emoticons rondgestuurd. Daarna werden de antwoorden vergeleken. Mails zonder emoticons leverden antwoorden op die meer informatie bevatten en meer details vermelden. Precies wat je wilt bij zakelijke communicatie.

De onderzoekers lieten de mails ook beoordelen door een groep proefpersonen. Opmerkelijk is dat ze bij mails met een emoji al snel dachten dat de afzender een vrouw was. Niet dat het iets uitmaakte voor de beoordeling van de zender, die werd minder serieus genomen wat het geslacht ook was.

Ligt het aan het feit dat de smiley lacht? Mails waarbij een foto zat van de afzender die lacht, werden wel serieus genomen. Dat is niet verwonderlijk, uit eerder onderzoek weten we dat mensen houden van andere mensen die lachen. We vinden die mensen sympathieker, daarom lachen mensen als ze op de foto gaan. Een foto bij een mail lijkt diezelfde functie te hebben. Pas als je er een abstractie van gaat maken, beginnen mensen hun wenkbrauwen te fronzen.

Die mail die je vandaag gaat sturen? Laat de šŸ™‚ liever weg, schrijven de onderzoekers in het vakblad Social Psychological and Personality Science.