Nieuws

Slecht bewegen, slechte cijfers


Gymlessen zijn bijna wegbezuinigd, maar lijken toch behoorlijk nuttig. Volgens een Finse onderzoeker is er een direct verband tussen de motorische vaardigheden van een kind dat aan school begint en de cijfers die het daarna haalt. Marko Kantomaa van het Finse Onderzoekscentrum voor Sport bekeek de sport- en leerprestaties van meer dan 8000 kinderen geboren in 1985 en 1986. Hij zag een verontrustend patroon. Kinderen met zwakke motorische vaardigheden gaan vaak minder aan sport doen, worden dikker en halen op school uiteindelijk lagere cijfers.

Opmerkelijk: meisjes hebben vaak betere motorische vaardigheden dan jongens en halen gemiddeld dan ook betere cijfers.

Finse kinderen worden bij het begin van hun schooltijd getest op motorische vaardigheden. Er wordt bijvoorbeeld gekeken hoe ze hun veters strikken en of ze een bal kunnen vangen. Dat blijkt een grote voorspellende waarde te hebben voor hun latere leven, slechte bewegingsintelligentie is een aanwijzing voor latere zwaarlijvigheid en tegenvallende cijfers. Vandaar dat Kantomaa in het vakblad PNAS aanraadt kinderen die hun motorische test slecht maken, extra bewegingslessen te geven.

Follow Faqtman on Twitter