Slaaptekort leidt tot schransen


slaap

Wie weinig slaapt, loopt grotere kans ook een paar kilootjes aan te komen. Nu is ontdekt hoe dat mechanisme precies werkt. Door slaaptekort maakt het lichaam namelijk extra Ghreline aan, de stof die ons hongerig maakt. Tegelijkertijd onderdrukt de weinige slaap de aanmaak van Leptine, de stof die mensen een bevredigd en vol gevoel geeft.

Dit mechanisme begint pas te werken bij chronisch slaaptekort, ontdekte de University Chicago (VS) na een slaapexperiment waaraan veertien personen deelnamen. Sommige proefpersonen werd maar 4,2 uur slaap per nacht gegunt. Ondertussen werden hun bloedwaarden constant gemeten. Bovendien was er een grote schaal met snacks aanwezig in het onderzoekscentrum. Na de korte nachten namen de deelnemers daar vaker van dan na een gewone nacht.

Behalve Ghreline en Leptine, rommelt slaapgebrek ook met de aanmaak van 2-Arachidonylglycerol (2-AG). Dat is een lichaamseigen stof die werkt als een soort verdoving. Je kunt het vergelijken met een zeer lichte vorm van hasj. Bij mensen die slecht hebben geslapen loopt de hoeveelheid 2-AG aan het einde van de middag snel op en blijft hoog in de avond. Een bijwerking van deze stof is dat je er honger van krijgt.

De deelnemers die een ernstig slaaptekort opbouwden, namen per dag gemiddeld 300 meer calorie├źn tot zich, gemiddeld 17 calorie├źn voor elk uur slaaptekort, zo schrijven de onderzoekers in het medische vakblad Sleep.