Nieuws

Slaapproblemen? Ga kamperen


Meer zonlicht, minder kunstlicht. Dat is het eenvoudige recept dat door wetenschappers is bedacht voor mensen met slaapproblemen. In de praktijk betekent dat: ga kamperen met weinig meer dan een zaklantaarn als lichtbron. Dat is namelijk precies wat een groep proefpersonen moest doen naar aanleiding van een onderzoek van de University of Colorado in Boulder (VS).

Van deze groep werd het melatoninegehalte in het lichaam gedurende een normale dag precies vastgesteld. Dat is een hormoon dat de slaap reguleert. Deze mensen hadden ‘s ochtend vroeg allemaal veel van deze stof in hun lichaam en begonnen ‘s avonds pas laat met de aanmaak ervan. De proefpersonen gingen meestal rond middernacht naar bed en werden moe wakker.

Vervolgens ging de groep kamperen in de Rocky Mountains. Mobiele telefoons en kunstlicht waren verboden, met uitzondering van zaklantaarns. De eerste week bleef het melatoninegehalte en het slaappatroon zoals thuis, maar toen gebeurde er iets geks. Mensen begonnen het slaaphormoon ‘s avonds veel vroeger aan te maken, zo rond zonsondergang. Als gevolg gingen ze vroeger slapen.

Maar het meest in het oog sprongen de ochtenden: mensen werden een uur eerder wakker en waren dan gelijk zeer energiek. Dat kwam omdat hun lichamen ‘s ochtend abrupt stopten met melatonine aanmaken.

Kunstlicht verstoort onze melatoninehuishouding, zo concluderen de onderzoekers in het vakblad Current Biology. Wie slecht slaapt, moet ‘s avonds na zonsondergang minder kunstlicht gebruiken en al helemaal niet in de buurt van felle lichtbronnen als televisies en mobiele telefoons zijn.