Nieuws

Sexy vrouw? Man ziet Porsche


Mannen die een leuke vrouw tegenkomen, hebben ineens veel oog voor dure spullen. Hoe kan dat nou?

Oké dames, probeer jullie het volgende scenario voor te stellen. Je praat op het terras met een leuke kerel. Ineens rijdt er een vlamrode sportauto voorbij, van een type dat meer dan een ton kost. Je gesprekspartners verrekt bijna zijn nek om naar de auto te kijken. Hij:

A) vindt je leuk

B) houdt meer van sportauto’s

Opmerkelijk genoeg is antwoord A juist. De man in kwestie is in zijn hoofd bezig om uit te rekenen dat hij die dure auto met een vierde hypotheek op zijn huis nét kan betalen om indruk op jou te maken. Dat zeggen onderzoekers van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Oké, even herinneren: Masserati, Porsche, Ferrari, Bentley...

Ze lieten een groep mannelijke proefpersonen het spelletje Memory spelen met daarop afbeeldingen van gewone huishoudelijke producten, zoals een mok en een handdoek. Maar op sommige plaatjes stonden dure auto’s en landhuizen.

Ze moesten het spelletje doen in het bijzijn van een jonge vrouwelijke onderzoekster. Die was de ene keer gewoon gekleed, maar bij sommige mannen had ze een minirokje aan en een klein topje. Was dat laatste het geval, dan waren de mannen veel beter in staat de plaatjes van de dure objecten te onthouden.

Opmerkelijk is dat het effect sterk was bij vrijgezelle mannen, maar vrijwel afwezig bij getrouwde kerels.

Schijnbaar hebben mannen door dat status voor vrouwen belangrijk is, zoals vorig jaar nog in een Brits onderzoek werd aangetoond. Dure spullen zitten voorin het geheugen als een leuke dame aanwezig is. Mogen we een naam suggereren voor dit fenomeen? Het Porsche-syndroom.

Het onderzoek staat deze maan in het vakblad Journal of Experimental Social Psychology.