Nieuws

Seks stimuleert verkoop


Axe bergrijpt hoe het werkt.

Je gaat een nieuwe auto kopen. Je ziet twee advertenties: eentje met een indrukwekkende opsomming van technische feiten. Het is een auto met pit, maar hij is toch zuinig. De andere advertenties vertoont een vergelijkbare auto, zonder tekst, maar met een langbenige vamp half over de motorkap. Welke ga je kopen?

Triest maar waar, het wordt waarschijnlijk de auto met de vamp. De oudste truc van reclamemakers – stop wat seks in je product- blijkt nog te werken ook. Aan de University of California hebben ze proefpersonen naar reclames laten kijken met sensoren op hun hoofd die hersenactiviteit meten.

De uitkomst? Bij ‘rationele reclames’ (opsomming van feiten over het product) doen onze hersens weinig. Komt er een aantrekkelijke heer of dame in beeld, dan vertonen onze hersens ineens zeer veel activiteit. Vooral het deel dat zich met het nemen van beslissingen bezig houdt. Alleen het deel van het brein dat onze impulsen beheerst, is in dat geval rustig.

Het complete onderzoek staat in het vakblad Journal of Neuroscience, Psychology and Economics.

Follow Faqtman on Twitter