Schokkende vervuiling: het Nike koraalrif


Nike koraalrif

Je kijkt er makkelijk overheen. Toch is op deze foto een schokkend geval van vervuiling te zien. In dit kleurige koraalrif voor de kust van Australië is het logo van kledingfabrikant Nike terechtgekomen. De foto is gemaakt door een team van biologen van James Cook University, die een poging hebben gedaan om de wereldwijde vervuiling van koraalriffen met kuststoffen te berekenen. De uitkomst is bijna onmogelijk voor te stellen.

Volgens de Australiërs zitten wereldwijd 11 miljard grote stukken plastic vast in koraal. Vaak zijn ze onderdeel van het rif geworden en beïnvloeden ze de groei en het leven in deze ecosystemen. De hoeveelheid plastic in koraalriffen zal alleen maar verder toenemen, tegen 2015 zullen 15,7 miljard stukken plastic vast zitten.

Voor hun studie bezochten duikers van de universiteit in samenwerking met collega’s uit andere landen 150.000 stukken koraalrif in landen als Indonesië, Australië en Myanmar. Ze schrokken van de enorme hoeveelheid plastic die ze aantroffen. Vooral polypropyleen, een veelgebruikt plastic, is tegenwoordig een bijna vast onderdeel van riffen. Het materiaal wordt verwerkt tot tandenborstels, doppen en verpakkingen. Maar het is ook een ideale ondergrond voor bacteriën die niet goed zijn voor het rif.

plastic zak om koraal

Ieder jaar wordt op de wereld 300 miljoen ton plastic geproduceerd. Naar schatting tien procent daarvan komt in zee terecht. Daar vallen grote stukken uiteen in steeds kleinere snippers. Veel vissen zien die aan voor voedsel en happen toe. Andere deeltjes komen vast te zitten in sediment en planten. Als er niets aan wordt gedaan, zullen in 2050 meer plasticsnippers in zee voorkomen dan vissen. Nu al zijn er delen van de oceanen waar je eerder plastic dan vis in je net krijgt.

Zelfs als we nu ophouden met plastic produceren, zullen we nog heel lang snippers vinden, schrijven de Australische onderzoekers in het tijdschrift Science. Onze nazaten zullen zich over eeuwen nog afvragen waarom Nike in hemelsnaam koraal sponsorde.