Nieuws

Ronde prijzen soms beter


Een product voor 99,99? Soms werkt 100 euro beter. Ronde prijzen vinden we aantrekkelijker en sexy, ontdekten onderzoekers. Dat geld vooral als we impulsaankopen doen, of als we een goed gevoel hebben bij een aankoop. Bijvoorbeeld als we een cameraatje kopen voor een vakantie met familie.

Maar als we een camera moeten kopen voor een project dat met werk te maken heeft, dan gaan we weer meer voor een prijs die zeer afgewogen en serieus lijkt, als 98,99. Dat is ontdekt door de zakenuniversiteit Insead in Singapore. Het betekent dat winkeliers goed moeten nadenken wie de belangrijkste klanten zijn voor een product.

Producten die we moeten kopen, omdat ze noodzakelijk of goed voor ons zijn, als tandpasta of schroevendraaiers, kunnen het beste een ‘rationele’ prijs hebben, als 3,78 euro, terwijl impulsaankopen als handtassen of zelfs huizen het goed doen met een mooi rond bedrag op het prijskaartje. Hij ronder het bedrag, hoe meer mensen het associëren met kwaliteit en plezier, blijkt uit het onderzoek.

De resultaten zijn gepubliceerd in het februarinummer van Journal of Consumer Research.