Rijden op zonnepanelen is een totale mislukking


zonneweg

Het klonk zo mooi: een weg waar je niet alleen op kun rijden, maar die ook elektriciteit opwekt. De Solar Road in Frankrijk leek een doorbraak. Maar de Wattway in het plaatsje Tourouvre-au-Perche in Normandiƫ is een totale mislukking. Delen van de weg zijn stuk en de opbrengst aan stroom is veel kleiner dan gedacht.

Weer en verkeer hebben de glazen panelen boven de zonnecellen veel sneller doen slijten dan gedacht. De weg was eenvoudig niet stevig genoeg. De opbrengst aan stroom viel tegen omdat er veel meer troep op de weg terecht kwam dan de bouwers anticipeerden. Op het hoogtepunt produceerde de weg 149,459 kWh per jaar, veel minder dan reguliere zonnepanelen en de helft van de verwachte opbrengst.

Frankrijk wilde na de test met het stuk weg in Normandiƫ liefst duizend kilometer aan zonneweg aanleggen, maar het lijkt onwaarschijnlijk dat dit plan nog door zal gaan. Het Bouygues conglomeraat, dat de weg heeft aangelegd, zal het project waarschijnlijk schrappen. Het heeft 5 miljoen gekost. Een soortgelijk experiment in de VS komt waarschijnlijk niet eens van de grond.

Terwijl het idee in beginsel niet slecht is. Wegen liggen overal en hebben stroom nodig voor verlichting. In de toekomst zouden elektrische auto’s hun stroom wellicht direct van de weg kunnen krijgen.

Er is ook een stukje zonneweg dat het wel goed doet, in Krommenie. Daar ligt een fietspad dat volgens dezelfde technologie werkt. Het heeft veel minder last van slijtage, omdat fietsers minder zwaar zijn. Het is voor de gemeente makkelijker te onderhouden. Een experiment van dezelfde bouwer om een stuk autoweg aan te leggen met zonnepanelen, in Spijkenisse, mislukte echter. Net als in Frankrijk barstte de toplaag en werd het een totale mislukking.