Reclame kan bedrijf om zeep helpen


reclame met Sarah Jessica Parker

Reclame kan soms exact het tegenovergestelde bereiken van wat een bedrijf wil. In plaats van meer, kopen consumenten minder van hun producten, ontdekten onderzoekers van de University of Washington een paar jaar geleden. Vooral het inzetten van een bekende persoon om je product aan te prijzen, kan totaal verkeerd aflopen. Bijvoorbeeld omdat mensen die persoon helemaal zat zijn.

Een bedrijf dat zoiets aan den lijve heeft ondervonden, is Blokker.

Dat heeft president-commissaris Michiel Witteveen van Blokker in het programma Pauw toegegeven. Ze huurden actrice Sarah Jessica Parker in. ‘Toen ging Blokker ineens een soort kleine Bijenkorf worden en dat ging natuurlijk helemaal fout’, zei Witteveen.

De reclame kostte Blokker ‘enorm veel klanten ’. ‘Want de perceptie was natuurlijk dat Blokker ineens heel echt duur was geworden. Het was echt een verkeerde zet. Inmiddels zijn we weer helemaal terug. De Blokker is weer de Blokker van vroeger.’