Nieuws

Reclame een lust voor de kijker?


Reclames maken programma’s beter. Kijkers genieten meer, doneren sneller en vervelen zich niet.

3434676343_55c7b51f80

Reclames worden soms als een last ervaren. Toch kan het de programma’s die er voor of er na worden uitgezonden beter maken. Dit komt omdat reclame het programma opdeelt in kleinere hapklare brokken. Proefpersonen zeggen een programma leuker te vinden als ze tussendoor ook reclame te zien krijgen.

Psycholoog Leif Nelson van de Universiteit van Californië in San Diego zegt dat kijkers kunnen wennen aan een tv-programma. Hierdoor zou elke minuut het programma een stukje minder leuk gevonden worden omdat de kijker zich aanpast aan de show. Dit zou echter niet het geval zijn bij flitsende, snelle en ietwat ingewikkelde shows als de serie 24. En jongeren zouden onderbrekingen fijner vinden dan een wat ouder publiek.

Hoewel de proefpersonen, net als vele Nederlanders, de reclames niet leuk vonden, waardeerden zij het programma dat door de reclame onderbroken werd toch meer dan mensen die het programma zonder reclame te zien kregen. Maar ook onderbrekingen die niet commercieel gericht waren zorgden er voor dat de programma’s beter overkwamen.

Opvallend was ook dat onderbreking van een natuurfilm ervoor zorgde dat de kijker de film niet alleen beter vond maar dat zij ook sneller geneigd zijn om aan een goed doel te doneren.

Bron:Telegraph Science

Foto:Flickr