Winkelen: rechts wil patsen, links wil uniek zijn


rechts winkelen

Of je links of rechts stemt is te zien in je aankoopgedrag. Dat is de uitkomst van een nieuwe studie van de Amerikaanse Carroll School of Management in Boston. Onderzoekers van deze opleiding keken heel nauwkeurig naar wat mensen in verschillende regio’s van de VS kopen en waar ze via Google naar zoeken en legden dat naast een lijst van het stemgedrag in die regio’s.

Wat blijkt? In regio’s waar hoofdzakelijk rechts/conservatief wordt gestemd, kopen mensen producten met een hoog patsergehalte. ‘Spullen die uitstralen dat de bezitter beter is dan anderen’, aldus de onderzoekers. Denk aan handgemaakte schoenen, maar ook kleding van een merk als Ralph Lauren. Er worden veel rode producten verkocht. Opmerkelijk is dat rechtse consumenten een voorkeur hebben voor mokken met daarop de tekst ‘just better’.

In streken waar links dominanter is, worden juist producten verkocht die aantonen dat de bezitter uniek is. Het gaat om producten van kleine ‘boutique’ merken, of producten die aan te passen zijn aan de smaak van de consument. Vaak gaat het ook om spullen die er net iets anders uitzien dan de mainstream. Ze vertonen meer interesse in een mok met daarop de tekst ‘just different’.

Volgens de onderzoekers moeten winkels zich goed bewust zijn aan wie ze producten bieden. Rechtse consumenten moet je producten tonen met een hoog patsergehalte, het linkse winkelende publiek moet je verwennen met unieke producten. Een keten als Marqt lijkt dat in Nederland heel goed aan te voelen.