Nieuws

Pilotenpsyche vaker wankel


De Duitse piloot die een vliegtuig liet neerstorten met 150 passagiers aan boord was eerder depressief, blijkt nu. Hij is niet de enige met psychische problemen, toont Europees onderzoek van het Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) aan.

Het selectieproces van pilotenopleidingen bevat altijd een rigoureuze psychologische test. Zonder die test is 40 procent van de aanmelders geschikt voor de opleiding; na de test gaat nog maar 3 procent door. Vooral mensen met impulsieve persoonlijkheden vallen af. Op hun eigen blog laat DLR weten dat luchtvaartmaatschappijen deze toelatingstest meestal als voldoende beschouwen. Veel piloten worden daarna niet meer getest op hun geestelijke gesteldheid.

Dat het verstandig is te blijven testen, tonen cijfers van DLR ook aan. In een kwart van alle gevallen waarbij een student-piloot een fout maakt, of zelfs een bijna-ongeval veroorzaakt, spelen ‘gedragsproblemen’ een rol. Vaak mag de student daarna nog gewoon de opleiding afmaken.

De meeste piloten leren in de jaren daarna door ervaring zich beter te gedragen, maar de menselijke factor blijft een probleem blijkt uit een studie van 2070 Europese luchtvaartincidenten door de DLR. In 15 procent van de gevallen spelen ‘sociale factoren’ een rol bij het ontstaan van een incident; in 69 procent van alle noodgevallen is het een technisch mankement in combinatie met sociale factoren.

Daaronder vallen allerlei menselijke fouten, als gebrekkige communicatie en slecht management, maar ook psychische problemen. Hoe vaak? Dat moet nader worden onderzocht.