Nieuws

Piloten: geen grappen aub


Piloten mogen van de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten geen grapjes meer maken. Daar komen maar ongelukken van, is de theorie.

In de jaren zestig kwam het nog wel eens voor dat de piloot van een groot verkeersvliegtuig grappen vertelde over de intercom. Of dat hij naar de cabine kwam lopen met twee stukjes touw die vastzaten aan de stuurknuppel. Een passagier op de eerste rij werd dan gevraagd de touwtjes strak te houden, anders zou het vliegtuig zogenaamd neerstorten. De piloot ging plassen, kwam terug en nam de touwtjes weer terug van een bevende passagier.

Piloten waren toen vaak voormalige luchtmachtjongens die op gevoel vlogen. Maar die tijden zijn lang verdwenen. De moderne civiele piloot is een goed getrainde professional die zijn vak serieus neemt. Zelfs de laatste restjes gein worden uit de cockpit gebannen. Althans, als het aan de FAA ligt, de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten.

Zij willen dat piloten in de cockpit geen grappen met elkaar maken of onnodig praten. Officieel mag dat nu al niet, maar niemand die het controleert. Precies dat wil de FAA nu wel gaan doen, met verborgen microfoons of zelfs controleurs in het vliegtuig. Piloten die aan lolbroekerij doen, kunnen hun brevet inleveren. De maatregel wordt genomen omdat de FAA vermoed dat afgeleide piloten verantwoordelijk waren voor acht grotere en kleinere ongelukken in de afgelopen tien jaar.

Geen grappen aub, vliegen is een serieuze zaak.

Geen grappen aub, vliegen is een serieuze zaak.