Patiënt vooral ’s ochtends tevreden over arts


arts

Moet je langs de arts? Maak dan vooral een afspraak in de ochtend. Patiënten die dan een dokter zien, zijn tevredener. En waarschijnlijk met reden. Vooral het eerste uur dat een praktijk open is, lopen klanten met een goed gevoel de deur uit. Na de middag neemt de tevredenheid snel af.

Dat constateren medisch specialisten van de Amerikaanse Mayo Clinic na uitgebreid onderzoek. Ze ondervroegen 3172 patiënten over hun ervaringen met het bezoek aan een arts. Ruim driekwart was tevreden, vooral de mensen die in de ochtend kwamen en rond de middagpauze. Het meest onbevredigd waren de mensen die later op de middag een bezoek aan hun arts brachten.

Dat is niet zo gek. Uit eerder onderzoek blijkt dat artsen aan het einde van de werkdag bijvoorbeeld meer antibiotica voorschrijven, zelfs als andere medicijnen effectiever zijn. Tegelijkertijd vaccineren ze minder en sturen ze patiënten minder vaak voor screeningstests op kanker. Ze lijken er een beetje doorheen te zitten. Volgens de onderzoekers hebben ze last van cognitieve overbelasting na een dag werken. Dat kan zelfs tot meer dode patiënten leiden.

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat patiënten niet minder tevreden zijn als ze lang moeten wachten. Het lijkt onlosmakelijk met een doktersbezoek samen te hangen dat je langdurig door oude nummers van Arts & Auto moet bladeren.