Nieuws

Partnerkeuze niet alleen eigen keuze


Ga je naar een feestje rond Kerst en Oud en Nieuw en ben je single en op zoek? Op wie je valt kan aan anderen liggen.

In de natuur blijken nogal wat diersoorten aan zogeheten ´partnervoorkeur-kopiëren´ te doen. Zo kiezen kemphaan-vrouwtjes vooral mannetjes die andere vrouwtjes ook aantrekkelijk vinden. Biologisch zinvol wanneer bijvoorbeeld er weinig tijd is voor de partnerkeuze: grote kans dat mannetjes die ´goed´ zijn bevonden door andere vrouwtjes dat ook werkelijk zijn.

Op wie lijkt hij/zij, wat draagt hij/zij?

Hoe dit kopiëren precies werkt, interesseert biologen. Draait het alleen om het exemplaar dat populair is, of ontstaat een soort algemene voorkeur voor partners met dezelfde kenmerken? Voor monogame dieren waarin het voorbeeld voor de partnerkeuze ´bezet´ is, maak dit veel uit.

Onderzoekers van ondermeer de Indiana-universiteit (VS) en de Berlijnse Humboldt-universiteit hebben nu de mogelijkheid van partnervoorkeur-kopiëren bij mensen uitgezocht.
Proefpersonen, studenten, moesten om te beginnen de aantrekkelijkheid als eventuele partner aangeven van een serie portretfoto´s van deelnemers van de andere sekse aan een groot speeddating-evenement. Daarna keken zij een video van diezelfde persoon, tijdens het gesprek met de ´date´ tijdens het evenement. Sommige van de gesprekken verliepen positief (het ´voorbeeld´ werd aantrekkelijk gevonden), andere negatief. Vervolgens mochten de proefpersonen opnieuw foto´s beoordelen, maar nu van de voorbeeldpersoon, een sterk daarop lijkende dater, en een niet gelijkend persoon. In een tweede serie experimenten droeg een van de ´extra´ personen dezelfde kleding als het voorbeeld, en de andere een flink verschillende outfit.

De intrigerende uitkomsten: wanneer het voorbeeld aantrekkelijk werd gevonden in de speeddate, steeg zijn of haar aantrekkelijkheid vergeleken met de eerste beoordeling. Mensen, zowel vrouwen als mannen, lijken dus enigszins te partnervoorkeur-kopiëren. Maar een algemeen effect leek er niet te zijn: potentiële partners die qua gezicht op het voorbeeld leken, stegen niet in aantrekkelijkheid. Frappant genoeg gebeurde dat wel met kleding – wie dezelfde kleren droeg als het voorbeeld, werd aantrekkelijker.

Bron: Behavioural Ecology, januari/februari 2012; Beeld: Dreamstime.