Nieuws

Oorlog wint van Loeki


Televisiekijkers zijn niet blind voor oorlog. Heb je een journaal vol oorlogsnieuws gezien dan vergeet je even alles om je heen. Zelfs Loeki.

2676952503_2762ae909d_o

Beelden zeggen meer dan duizend woorden. Daarom kiezen ook steeds meer adverteerders om hun reclamestrategie vooral op televisie te richten in plaats van het hele budget te besteden aan krantenadvertenties. Ze hebben er dan wel een vijand bij: de oorlog.

Nieuw onderzoek aan de universiteit van Oregon in de VS bewijst dat hard oorlogsnieuws blijft hangen. Zelfs zolang dat je de reclameboodschappen na het journaal waarschijnlijk niet op zal nemen. Adverteerders kunnen beter hun reclames na journaals met wat meer ‘huis-tuin-en-keuken-nieuws’ laten programmeren. Volgens het onderzoek zou dan de boodschap van de commercial beter overkomen.

Het onderzoeksteam is het eerste dat de impact van reclameboodschappen vergelijkt met de hardheid van het nieuws dat er aan vooraf gaat. Het team liet op drie verschillende universiteiten 396 studenten 5 minuten lang naar nieuwsbulletins met nieuws uit oorlogsgebieden kijken. Hierop volgde direct twee reclameboodschappen van bekende merken.

De onderzoekers maken onderscheid tussen zeer intens nieuws, met beelden van geamputeerde ledematen, meerdere explosies en moord en minder intens nieuws, waarbij minder van dat soort beelden voorbij komen. Opvallend is dat bij intens nieuws zowel de voorstanders als tegenstanders van de oorlog minder meekrijgen van de reclame die op het nieuws volgt, maar bij minder intens nieuws alleen de mensen die voor de oorlogvoering zijn de reclameboodschappen meekrijgen. Hard nieuws maakt dus wel degelijk indruk.

Het Amerikaanse team is ook van plan andere soorten ingrijpende televisie zoals discussies over abortus en vrijheid van meningsuiting naast reclameblokken te leggen. Hiermee hopen de onderzoekers te kunnen zien of ook dat nieuws impact heeft op het kunnen onthouden van de commercial.

Foto:Flickr