Nieuws

Online onderzoek waardeloos


Onderzoek waarbij data wordt gebruikt die online is verzameld is onbetrouwbaar en heeft nul wetenschappelijke waarde. Een Oostenrijkse data-analist die onderzoek doet aan de Carnegie Mellon University (VS) heeft ontdekt dat de gegevens die zo worden verzameld totaal niet representatief zijn voor de werkelijkheid.

Neem het grote Google grieponderzoek, dat de zoekgigant uitvoert samen met een paar universiteiten. Aan de hand van zoekopdrachten naar griepsymptomen zou Google kunnen voorspellen hoeveel mensen zich de dagen daarna ziek melden. Onzin, ontdekte Jürgen Pfeffer, het enige dat je er aan kunt ontdekken is dat de winter op het punt staat te beginnen.

Zomerse griepepidemieën zijn met deze methode niet te voorspellen. Bovendien ontdekte Pfeffer dat de Google auto-invul functie de data enorm vervuild.

Ook onderzoek via sociale media is van nul waarde, schrijft de Oostenrijker in het wetenschappelijke vakblad Science. Neem een onderzoek dat werd uitgevoerd op Pinterest. Dat sociale netwerk wordt gedomineerd door middenklasse vrouwen tussen 25 en 35, totaal niet representatief dus. Tenzij je iets wilt weten over exact die doelgroep, is het geen betrouwbaar medium.

Zijn grootste bezwaar is echter dat veel mensen op sociale netwerken helemaal niet echt zijn. Zeer veel profielen worden door PR-firma’s en reclamebureaus in het leven geroepen om commerciële boodschappen te verspreiden. Dat vervuilt datasets zo, dat niemand daar nuttige informatie uit kan halen.