Nieuwe GPS tot centimeter nauwkeurig


GPS satelliet

GPS is handig, het voedt je navigatiesysteem met de informatie waar je bent en zelfs in welke richting je beweegt. Maar iedereen die wel eens zo’n systeem gebruikt, weet dat het soms hapert. Dan lijkt het alsof je met 130 op het fietspad naast de snelweg rijdt. Of je blijft ineens langere tijd op één plek staan, terwijl je wel degelijk beweegt.

Voor menselijke bestuurders is dat geen probleem. Maar als een zelfrijdende auto op GPS vertrouwt, dan moet het beter, computers zijn minder rekkelijk als het om 130 rijden op een fietspad aankomt, die trappen dan op de rem. Gelukkig is door de University of California (VS) het bestaande systeem sterk verbeterd. De nieuwe GPS is tot op de centimeter nauwkeurig.

Dit systeem maakt, naast het satellietsignaal, gebruik van informatie van sensoren aan boord van een auto of in een smartphone. Al die gegevens worden razendsnel geanalyseerd door een Bayes estimator, een logaritme dat uitrekent wat wat op basis van alle informatie je meest waarschijnlijke positie is. Denkt je navigatiesysteem op basis van alleen het GPS signaal dat je op het fietspad rijdt, dan zal de estimator dat als onwaarschijnlijk betitelen.

Dat combineren van signalen en data werkt wonderwel, blijkt uit tests. Overigens zonder dat de prijs van navigatiesystemen omhoog hoeft. Oorspronkelijk waren voor Bayes estimators zware computers nodig, omdat ze nogal wat rekenkracht vroegen. Maar de nieuwe generatie werkt simpeler en kan daardoor gewoon draaien op de chip in je telefoon.

Het onderzoek is gepubliceerd in het vakblad Transactions on Control Systems Technology.