Nieuws

Nieuw: reclame voor apen


Reclame voor apen, zonder slogans maar met hun lievelingseten. En natuurlijk seks en macht.

Je kon er natuurlijk op wachten, want waar de mens inmiddels een behoorlijke stortvloed reclame over zich heen heeft gekregen, is het dierenrijk lange tijd gespaard gebleven van commercials.

Hij kijkt vast op het billboard

Hij kijkt vast op het billboard

Maar een aanstaand experiment van primatoloog Laurie Santos doet het dan toch: reclame maken die gericht is op apen. Dus niet over apen, maar voor apen.

De reclame mikt op bruine kapucijnapen (Cebus apella) en moet uitwijzen of reclame invloed heeft op de keuze tussen twee gelijkwaardige maaltijden. De producten worden zonder slogans aangeprezen op een billboard naast het verblijf. Hierbij gebruikt Santos de basis ingrediënten van reclame: seks en macht.

De eerste week wordt het product aangeprezen naast een afbeelding van de zichtbare genitaliën van een vrouwtjes aap, De week erna staat er een afbeelding van een alfa kapucijnaap naast het aangeprezen voedsel.

Het onderzoek is gepresenteerd op het Cannes Lions Festival, een festival voor reclame en marketing. Volgend jaar kan Santos daar vertellen of het experiment – dat over enkele weken van start gaat – aantoont of apen ook gevoelig zijn voor reclame.

Foto: Mariana Braga

Follow Faqtman on Twitter