Nieuws

Neem een autist mee naar supermarkt

Trappen niet in marketing


marketing

Gezonde cornflakes die voor een kwart uit suiker bestaan. Een abonnement dat maar heel moeilijk op te zeggen is. We trappen dagelijks in nogal wat marketing. Geen wonder, grote bedrijven hebben vaak psychologen in dienst die precies weten hoe ze ons het beste kunnen manipuleren. Deze beroepsgroep heeft zelfs eigen academische vakbladen. Maar één groep blijkt verrassend weerbaar tegen dat geweld: autisten.

Dat heeft de University of Cambridge (GB) ontdekt na een opmerkelijk experiment. Daarin werden autisten en mensen die geen ontwikkelingsstoornis hebben steeds drie soortgelijke producten voorgelegd. Het ging om mobiele telefoons, sinaasappelsap, USB-sticks en nog een hele sleep producten. Een van de drie was steeds duidelijk een slechtere keuze. Dat is een truc die marketeers vaker uithalen, omdat het de keuze van een van de twee overgebleven producten beïnvloedt.

Zo werd deelnemers gevraagd om een van drie USB-sticks te kiezen. Product A had een capaciteit van 32 GB en een levensduur van 20 maanden, terwijl Product B minder capaciteit had (16 GB), maar een langere levensduur (36 maanden). Het ‘afleidingsproduct’ C met een capaciteit van 28 GB en een levensduur van 16 maanden, is objectief slechter dan A én B en moet daarom worden genegeerd.

Zonder afleidingsproduct kiezen mensen bijna allemaal product A. Maar leg C ook op tafel en product B wordt veel aantrekkelijker voor mensen. Behalve autisten, die blijven massaal voor product A kiezen, ze laten zich niet afleiden door duidelijk inferieure keuzes. Volgens de onderzoekers omdat ze rationeler zijn en zich veel meer concentreren op eigenschappen van de producten die belangrijk zijn. Of het nou om biefstuk of levensverzekeringen gaat.

Het kan dus verstandig zijn om een autist mee te nemen als je een belangrijke financieel product of een nieuwe auto gaat kopen. Ze doorzien de trucs van de marketingafdeling en maken de keuze op de juiste gronden. Dat kan veel geld schelen, schrijven de onderzoekers in Psychological Science.