Meisjes krijgen slechtere cijfers


dreamstime_xs_34305042

Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid, vindt de overheid. Daarom kiest ze exacte vakken, zodat ze een baan kan vinden met doorgroeimogelijkheden. Campagnes stimuleren die keuze al decennia, maar toch blijft het aantal meisjes dat een exact pakket kiest op de middelbare school achter. Op universiteiten zijn de exacte en technische vakken helemaal een mannelijke aangelegenheid. Dat kon wel eens door leraren komen.

Geef een leerkracht op de middelbare school een proefwerk van een jongen en van een meisje, dan krijgt de jongen hogere cijfers. Dat blijkt uit onderzoek van de Eidgenössische Technische Hochschule (ETH) in het Zwitserse Zürich. Ze deden een test op 780 leraren natuurkunde uit Zwitserland, Oostenrijk en Duitsland. Die kregen allemaal hetzelfde deels correcte antwoord op een proefwerkvraag voorgelegd met de vraag er een cijfer aan te geven.

Soms staat boven de vraag een jongensnaam, soms een meisjesnaam.

Het antwoord met een meisjesnaam erboven krijgt gemiddeld een veel slechter cijfer dan het antwoord met een jongensnaam, blijkt uit het experiment. Of de leraar nu man of vrouw is, bij het zien van de meisjesnaam stellen ze het cijfer naar beneden bij. Schijnbaar vinden ze de antwoorden van meisjes minderwaardig.

Dat leerkrachten boordevol vooroordelen zitten, bleek al uit andere experimenten. Zo krijgen leerlingen met ‘ordinaire’ namen als Kevin of Chantal lagere cijfers dan leerlingen die Alexander of Charlotte heten. Schijnbaar kijken docenten altijd met een schuin oog naar de naam boven het proefwerk en verbinden ze daar consequenties aan. Wellicht is het een goed idee om proefwerken vanaf nu anoniem na te kijken, om alle kinderen evenveel kans te geven.

Het onderzoek verscheen in vakblad International Journal of Science Education.