Nieuws

McDonald’s blundert met varken


Een actie van McDonald’s in Singapore is op een mislukking uitgelopen. Ze hadden het varken uit de Chinese horoscoop gehaald.

Het was zo’n leuke actie van McDonald’s in de Aziatische stadstaat in de aanloop naar Chinees Nieuwjaar (14 februari). Bij een hamburger-meal krijg je een plastic poppetje cadeau. Eentje voor ieder teken in de Chinese dierenriem: een geit, een paard, een aap. Alleen wat te doen met het varken?

Chinese dierenriem

In Singapore is ongeveer vijftien procent van de inwoners moslim, hoofdzakelijk Maleisiërs. Om deze klanten niet te beledigen werd het varken vervangen door cupido. Immers, Chinees Nieuwjaar valt op dezelfde dag als Valentijn. Maar daardoor waren de Chinezen (de andere vijfentachtig procent van de inwoners) weer laaiend. Fora en chatrooms op internet stonden roodgloeiend van de boze reacties. Het varken hoort bij onze kalender, daar blijf je met je poten vanaf, was de meest geschreven reactie.

‘Ik begrijp dat we onze islamitische burgers in Singapore moeten respecteren’, schreef journaliste Pauline Koh, wiens dochter werd geboren in het Jaar van het Varken, in de Straits Times. ‘Maar het Varken is een deel van de Chinese cultuur en gewoonten – en het is gewoon speelgoed, geen voedsel’, schreef ze.

Zelfs moslims hebben aangegeven dat ze McDonald’s te voorzichting vinden. Professoren die de islam bestuderen zeggen dat het hebben van een varkenspoppetje niet haram is, alleen het eten van varkensvlees is voor moslims niet toegestaan.

McDonald’s beslist nog deze week of er alsnog een varkenspoppetje komt.

Het jaar van het varken: 1971, 1983, 1995, 2007, 2019.